Форми співробітництва між практичним психологом та основними учасниками освітнього процесу
Форми співробітництва між практичним психологом
та основними учасниками освітнього процесу __
Головна мета діяльності психологічної служби освіти у нашій країні — забезпечення психічного і особистісного розвитку учнів. Діяльність психологічної служби освіти включає в себе створення психолого-педагогічних умов, які забезпечують духовний розвиток кожної дитини, її душевний комфорт, який є основою психологічного здоров’я.
Конкретні завдання, які спроможний розв’язувати практичний психолог, працюючи в школі:
1.Виявляти психологічну готовність дітей до шкільного життя, спільно з вчителем розробляти програму адаптації їх до школи.
2. Розробляти і здійснювати разом з вчителями і батьками розвиваючі програми з урахуванням індивідуальних особливостей дітей — інтересів, здібностей, схильностей, почуттів, захоплень, життєвих планів, — а також завдань розвитку у кожний віковий період.
3. Тримати під особливим контролем перехідні, переломні моменти в житті школярів.
4.Здійснювати діагностичну і корекційну роботу з невстигаю- чими і недисциплінованими школярами.
5.Діагностувати інтелектуальні, емоційні, вольові і особистіс- ні особливості учнів, які спричинюють труднощі в процесі навчання і виховання, допомагати в їх корекції.
6. Сприяти створенню позитивного психологічного клімату, виявляти і усувати причини порушень міжособистісних відносин учнів з вчителями, ровесниками, батьками та іншими людьми.
7. Консультувати адміністрацію школи, вчителів, батьків з психологічних проблем навчання і виховання дітей, з питань розвитку їх уваги, пам’яті, мислення, характеру, здібностей.
8. Проводити індивідуальні і групові консультації з питань, пов’язаних з навчальною діяльністю, самовихованням, самовизначенням, з питань взаємовідносин з дорослими і ровесниками.
9. Брати активну участь у профорієнтаційній роботі.
Першочерговість розв’язання цих завдань залежить від конкретної ситуації в кожній школі, рівня професійної підготовки психолога. Специфіка завдань і форм роботи шкільного психолога визначаються типом освітнього закладу і актуальними проблемами, які на даний час стоять перед закладом.
Основні види діяльності практичних психологів в системі освіти значною мірою схожі з видами практичної психологічної роботи в інших сферах, але мають свою специфіку, пов’язану з особливостями об’єктів психологічної роботи (діти, батьки, вчителі, вихователі) і відповідними проблемами, з якими вони стикаються. Це — психологічна освіта, профілактика, консультування, діагностика, корекція і розвиток дитини.
Психологічна освіта. Необхідність даної діяльності психолога пов’язана з тим, що у суспільстві існує дефіцит психологічних знань, в учасників освітнього процесу часто відсутня психологічна культура. Вихователі, вчителі досить часто мають однобічні відомості про психологічні особливості своїх вихованців, учнів. Те ж саме можна сказати про багатьох батьків, які не приділяють належної уваги вивченню психолого-педагогічної літератури. У педагогічних колективах і в сім’ях нерідко виникають конфлікти, причина яких — у невмінні і небажанні прислухатися один до одного, зрозуміти, поступитися, поспівчувати. Тому практичному психологу дуже важко залучати їх до психологічних знань, до підвищення рівня психологічної культури всіх тих людей, які працюють з дітьми, а також і самих сімей.
Форми психологічної освіти можуть бути різними: лекції, бесіди, семінари, підбір літератури, урр. психології.
Психологічна профілактика. Профілактика — це сукупність попереджувальних заходів, це робота психолога, спрямована на попередження виникнення будь-яких утруднень, проблем у житті дітей, вчителів, батьків, шкільного колективу в цілому. Для цього психолог:
1.Розробляє розвивальні програми, проводить розвивальні заняття з дітьми.
2. Виявляє психологічні особливості дитини, які можуть у майбутньому обумовити певні ускладнення у її інтелектуальному і особистісному розвитку.
3.Слідкує за дотримуванням в освітньому закладі психологічних умов навчання і виховання, необхідних для нормального психічного розвитку дітей.
4. Попереджує можливі ускладнення у психічному розвитку дітей, пов’язані з їх переходом у наступну вікову категорію.
5. Турбується про створення сприятливого психологічного кліматі у дитячому освітньому закладі.
Важлива форма психопрофілактичної роботи — психолого- педагогічний консиліум. Завдання психолога в консиліумі — допомогти вчителям з різних сторін підійти до оцінки інтелектуального розвитку, особистісних якостей і поведінки школярів, допомогти запобігти суб’єктивізму в оцінці окремих учнів. Психопрофілактичну роботу з метою попередження треба починати тоді, коли проблем ще немає.
Психологічне консультування. Психологічна консультація призначена для того, щоб допомогти людині самій розв’язати проблему, яка виникла. Консультації шкільним психологом проводяться для вихователів, вчителів, учнів та їх батьків, адміністрації освітнього закладу. Вони можуть бути індивідуальними або груповими.
Вихователі і вчителі частіше за все звертаються до психолога з такими проблемами, як: труднощі в засвоєнні дітьми навчального матеріалу з окремих дисциплін або окремих тем у процесі навчання; небажання і невміння дітей вчитися; емоційні, особистісні порушення; конфліктні стосунки з дорослими і ровесниками; неефективність власних педагогічних впливів; проблеми формування дитячого колективу; можливості розширення власних професійних умінь; виявлення і розвиток інтересів, схильностей і здібностей учнів; профорієнтаційна робота з учнями.
Основні проблеми, з якими звертаються до психолога батьки: як готувати дітей до школи; відсутність інтересів у дітей; небажання вчитися; погана пам’ять; підвищена розсіяність; неорганізованість; несамостійність, лінощі, агресивність, підвищена збудженість або, навпаки, боязливість; ставлення дитини до близьких у сім’ї; вибір професії.
До шкільного психолога звертаються і самі учні, головним чином, з питань взаємовідносин з дорослими і ровесниками, самовиховання, професійного і особистісного самовизначення, культури розумової праці і поведінки.
Психологічна діагностика. Психологічна діагностика — це визначення особливостей психологічного розвитку дитини, сформо- ваності певних психологічних якостей, відповідності рівня розвитку умінь, навичок, особистісних якостей віковим нормам; виявлення психологічних причин труднощів у навчанні і вихованні окремих учнів. Завдання психодіагностики — одержати інформацію про індивідуальні особливості дітей, яка була б корисна їм самим і тим, хто з ними працює, — вчителям, вихователям, батькам. засобами психологічної діагностики можуть бути спостереження, бесіда, психологічне тестування. Часто помилкою недостатньо інформованих психологів є надмірне захоплення психологічними тестами та ігнорування інших методів психодіагностики.
Психологічна корекція і розвиток дитини. Ця робота спрямована на зниження або нівелювання відхилень у психічному розвитку учня, формування його здібностей і особистості. Програми корекції і розвитку, як правило, включають психологічну і педагогічну частину. Психологічна частина планується і здійснюється шкільним психологом. Педагогічна частина складається на основі психологічних рекомендацій спільно з психологом і вчителем, вихователем, батьками і виконується педагогами та батьками при допомозі шкільного психолога. Корекційна робота шкільного психолога з дітьми часто стикається з медико-психо- педагогічними проблемами. Частина з них вимагають психотерапевтичної роботи з сім’єю, дітьми.
Немає коментарів:
Дописати коментар